مراحل ساخت شیشه سکوریت

مراحل ساخت شیشه سکوریت
تاریخ:
۲۷ آذر ۱۳۹۸

شیشه سکوریت با اعمال فرآیند حرارتی بر شیشه معمولی تولید می‌گردد.
ابتدا باید شیشه به ابعاد وفرم دلخواه آماده وبریده شود. زیرا استرس هایی که در طی فرآیند سکوریت بر شیشه وارد می‌شود انجام هرگونه کاری از قبیل برش دادن، سوراخ کردن و سند بلاست کردن را غیر ممکن ساخته و موجب شکست شیشه می‌گردد.

بعد ازبرش شیشه در اشکال واندازه‌های مورد نیاز به ۴لبه شیشه سنگ دیاموند زده می‌شود. سپس شیشه را در کوره مخصوص تا دمای ۶٢۵گرم می‌کنند. بعد شیشه از قسمت کوره دستگاه خارج شده و وارد قسمت خنک کننده می‌گردد. در این قسمت شیشه تحت فرآیند کنترل شده‌ای به سرعت سرد می‌گردد. [برای تولید شیشه‌های نیمه سکوریت فرآیند سرد کردن به کندی صورت می‌پذیرد.] سرد کردن سریع شیشه باعث می‌شود که در سطح شیشه تنش فشاری و در قسمت مرکزی و وسط آن تنش کششی ایجاد شود.

اساس کار به این ترتیب است که بخش‌های خارجی شیشه که سریعتراز بخش‌های داخلی سرد می‌گردند میل به انقباض پیدا می‌کنند اما بخش‌های درونی که هنوز گرم و نسبتا سیال هستند از انقباض آنه جلوگیری نمی‌کنند. در نتیجه تنشی در شیشه به وجود نمی‌آید. اما در دماهای پائین‌تر که بخش‌های مرکزی آغاز به سرد شدن می‌کنند، بخش‌های سطحی که دیگرصلب شده‌اند از انقباض لایه‌های مرکزی جلوگیری می‌کنند. در نتیجه در بخش‌های مرکزی تنش کششی و در سطح تنش فشاری ایجاد می‌شود.
معمولاً شیشه‌های سکوریت شده در این روش، دارای تنش فشاری سطحیMpa ١٠٠وتنش کششی داخلی حدود ۵٠Mpaدارند. ایجاد تنش‌های فشاری بیشتر در سطح، به علت اینکه تنشهای کششی داخلی را نیز افزایش می دهد خطر شکست شیشه را (از طریق رشد‌ ترکهای درونی یا لبه‌ای) به دنبال خواهد داشت.

به علت بالا بودن میزان انرژی الاستیک ذخیره شده، شیشه‌هایی که از این طریق سکوریت شده‌اند، در صورت بروز شکست به تعداد زیادی ذرات ریز که فاقد لبه‌های برنده می‌باشند تبدیل خواهند شد که برای مصرف کننده خطرات کمتری دربردارد.
زیاد‌تر بودن تعداد ذرات حاصل از شکست و کوچک‌تر بودن ابعادآن حاکی ازدرجه سکوریت بالا‌تر می‌باشد.درنتیجه تعدادوابعادذرات حاصله ازشکست معیارارزیابی کیفیت این شیشه‌هادر استانداردهای مربوطه قرارمی‌گیرد.
مطابق با این استاندارد‌ها، وزن ١٠ قطعه از بزرگ‌ترین قطعات شکسته شده یک شیشه سکوریت باید کمتر از وزن ۶۴سانتی متر مربع از‌‌ همان شیشه باشد.
شیشه سکوریت در برابر بارهای مکانیکی، تنش‌های حرارتی، باد، وزن برف وضربه ۴تا ۵برابر نسبت به شیشه معمولی با‌‌ همان ابعاد و ضخامت مقاومتراست. در فرآیند سکوریت کردن شیشه‌ها رنگ، ترکیب شیمیائی، درصدعبورنور، خصوصیات فیزیکی مربوط به انرژی وصدا، وزن مخصوص، نقطه ذوب، هدایت حرارتی و ضریب انبساط بدون تغییر باقی می‌مانند.تنها ویژگی که تغییر می‌کند مقاومت مکانیکی است، که بیشتر می‌شود.

هرگونه ایرادی در فرآیند سکوریت کردن شیشه‌ها، بعد از نصب پنجره‌ها به آسانی در نظر بیننده نمایان گردیده و باعث اعوجاج (موج دار شدن سطح شیشه) می‌گردد. این مسئله زیبائی شیشه‌ها ونما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مورد شیشه‌های پوشش دار عدم دقت یا استفاده از ماشین آلات با تکنولوژی پایین منجر به ازبین رفتن پوشش‌های آن‌ها شده و شیشه کارآئی خود را ازدست می‌دهد.


 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
عصر شیشه
 ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

عصر شیشه

شیشه، عجیب‌ترین ماده‌ای است که بشر با آن آشنا شده است و به همین دلیل برخی از صاحب نظران معتقدند که شیشه باید به عنوان چهارمین حالت ماده - در کنار سه حالت دیگر یعنی جامد، مایع، گاز - نام پذیرد. چرا که هیچ ماده دیگری نیست که به این اندازه قوی یا به این اندازه ضعیف، تا این حد زیبا و در عین حال این قدر کاربرد داشته باشد
وایت برد های شیشه ای, وایت برد آینده
 ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

وایت برد های شیشه ای, وایت برد آینده

وایت برد های شیشه ای آینده وایت بردهای شیشه ای به تدریج بازار را قبضه کرده اند و بسیاری از مصرف کنندگان این کالا، آن‌ها را به دلیل سهولت در پاک شوندگی، دوام بالا، ظاهر زیبا و سبکی انتخاب می نمایند.  وایت برد های شیشه ای به سرعت در حال جایگزینی با وایت بردهای سنتی هستند. ...  ادامه مطلب 
چرا کالر برد شیشه ای بخریم ؟
 ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

چرا کالر برد شیشه ای بخریم ؟

چرا وایت برد شیشه ای بخریم و چه چیزی آن را متفاوت می کند ؟   تقریبا امروزه همه افراد با منافع استفاده از وایت برد آشنایی دارند،اما احتمالا افرادی هستند که هنوز مطلع نشده اند که نوع متفاوتی از وایت برد ازجنس شیشه وجود دارد که نه تنها تمام قابلیت های وایت بردهای سنتی را دارا هستند بلکه مزایا و ویژگی ...  ادامه مطلب 
نصب  وایت برد شیشه ای (کالر برد) چگونه است ؟
 ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

نصب وایت برد شیشه ای (کالر برد) چگونه است ؟

نصب وایت برد های شیشه ای هوم تک با مشاهده فیلم آموزشی آن و در صورتی که تجربه، وسایل و ابزار آلات مناسب در اختیار داشته باشید بسیار آسان است.   توصیه می گردد حتما از نصاب های مورد تائید شرکت و یا افراد کارآزموده و مجرب استفاده نمائید. در صورتی که درصدد نصب وایت ...  ادامه مطلب 
راههایی برای ایجاد ارتباطات در محیط کار
 ۰۲ فروردین ۱۳۹۹

راههایی برای ایجاد ارتباطات در محیط کار

برقراری ارتباطات مناسب در محیط کار یکی از ابزارهای لازم در جهت موفقیت شغلی ست. ازآنجا که افراد دارای شخصیت و تجربیات متفاوتی هستند، ایجاد ارتباطات مفید می‌تواند دشوار باشد و حتی گاهی به بروز سوءتفاهم منجر شود. محل کار یکی از مکان‌های سخت برای برقرار کردن ارتباطات منطقی با افراد دیگر به ...  ادامه مطلب